زین پس...

پایان هر سال وقتی به خرداد نزدیک میشدم،می گفتم کاش درسمو میخوندم،بعد که سنم بالاتر رفت و موهام کم کم سفید شد،گفتم کاش از عمرم بهتر استفاده می‌کردم،اما؛ زین پس به این نتیجه رسیدم از باقیمانده عمرم بهترین استفاده رو انجام بدم.
"زین پس بسوی بهترین"

طبقه بندی موضوعی

پیوندها

چطور باید عزاداری کنیم؟

چهارشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۶:۴۵ ق.ظ

باتوجه به گذشت زمان هر جایی به فراخور آداب منطقه خود در ایام شهادت برای اهل بیت خصوصا امام حسین(علیه السلام) عزاداری می کنند. حال سوالم این است که شیوه صحیح عزاداری کدامیک می باشد؟ اصلا نگاه ما به عزاداری چگونه باید باشد؟

در این مورد امام خمینی (ره) فرمایشاتی دارند که عرض میکنم.فرمودند:

زنده نگه داشتن عاشورا، با همان وضع سنتی خودش از طرف روحانیون،خطبا و از طرف توده های مردم با همان ترتیب سابق که دستجات معظم و منظم، دستجات عزاداری، به عنوان عزاداری، راه می افتاد.باشد.باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند، باید این سنت ها را حفظ کنید.

باید مردم را آشنا کنید به وظایف خودشان و از مردم هم تقاضا می شود که راهپیمایی ها به عنوان راهپیمایی نباشد، به عنوان دستجات باشد؛ همان دستجات سنتی با حفظ جهات شرعی و اسلامی. و عاشورا را زنده نگه دارید که با نگه داشتن عاشورا، کشور شما آسیب نخواهد دید

امام خمینی رضوان الله علیه: ، روضه خوانی بشود؛ مرثیه گفته بشود؛شعر و نثر در فضائل اهل بیت و در مصائب آنها گفته بشود، تا این مردم مهیا باشند؛ در صحنه باشند؛ بدانند که ائمه ما تمام عمرشان را صرف برای ترویج اسلام کردند.

اگر آنها یک سازش می خواستند بکنند، همه جهات مادی برایشان مهیا بود؛لکن خودشان را فدای اسلام کردندو با ستمکاران سازش نکردند.

رهبر معظم انقلاب مدظله العالی : همین عزاداریهای سنتی است که باعث تقرب بیشتر مردم به دین می شود.این که امام فرمودند"عزاداری سنتی بکنید" به خاطر همین تقریب است.در مجالس عزاداری نشستن، روضه خواندن، گریه کردن، به سر و سینه زدن و مواکب عزا و دسته های عزاداری به راه انداختن، از اموری است که عواطف عمومی را نسبت به خاندان پیغمبر، پر جوش میکند و بسیار خوب است.

امیدوارم با این الگوی صحیح عزاداری بتوانیم در انجام وظیفه خود در برپایی عزاداری امام حسین(علیه السلام) موفق باشیم.

--------------------------

بیانات امام خمینی در جمع وعاظ تهران در چهارم آبان 1360

بیانات رهبری در دیدار با روحانیون کهگلویه و بویر احمد هفدهم خرداد1373

 کتاب فلسفه عزاداری امام حسین(علیه السلام) عبدالحکیم سلیمی پیشنهاد می شود.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۰۸
علیرضا جانعلی زاده

زین پس

شیوه سنتی

عزاداری

نظرات  (۱)

سلام
پاسخ:
علیک سلام

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی